«Колорадські жуки» чи патріоти Росії? |
Вівторок, 03 червня 2014, 12:13 | |||||||||||||||||
Від певного часу у кожного, хто дивиться телевізійні новини, мимохідь виникає питання: який стосунок до дев’ятого травня мають автоматники середнього віку, прикрашені георгіївськими бантами? Для багатьох із нас ця стрічка асоціюється з найпоширенішою радянською медаллю «За победу над Германией. 1941-1945 рр.». Цей дисонанс нещодавно підмітив один із політиків, влучно охрестивши щойно згаданих автоматників «колорадами». Не всі знають про виникнення цієї стрічки з поєднанням чорних і помаранчевих смуг. На наших теренах вона з’явилася 1769 р., коли імператриця Катерина ІІ (до переїзду в Росію Софія-Фредеріка-Августа принцеса Ангальт-Цербстська) вирішила, за прикладом своїх європейських родичів, запровадити і в Росії військовий орден св. Георгія. Орденом св. Георгія нагороджували за бойові заслуги офіцерів, генералів і фельдмаршалів.
Орден мав вигляд білого емального хреста, в центрі якого на помаранчевому тлі було кінне зображення святого Георгія, який перемагає дракона. Орден супроводжувала «георгіївська стрічка» з трьох чорних і двох помаранчевих смуг. За якійсь час виникла потреба вшанувати ще й рядових: імперія постійно воювала, тож нагод для нагородження вояків не бракувало. 1807 року в Росії запровадили ще й солдатську георгіївську нагороду, яку звикли називати георгіївським хрестом. Вона стала найпоширенішою нагородою імперії і давала повним кавалерам (нагородженим медалями усіх трьох ступенів) значні пільги в цивільному житті, а вдовам загиблих героїв – пристойне забезпечення й можливість виховувати й навчати дітей. Георгіївською стрічкою прикрашали прапори і штандарти військових частин, що особливо відзначились у боях. Радянська влада ліквідувала всі нагороди Російської імперії. Однак георгіївський хрест не вмер. Його використовували всі вожді білого руху, російські націоналісти у численних антирадянських організаціях на еміграцію. У 20-30-ті рр. ХХ ст. георгіївську символіку перейняли російські фашисти: Російська фашистська партія (Харбін, 1931 р.), Всеросійська фашистська партія (Йокогама, 1934 р.). 1936 року російські фашисти офіційно затвердили свою символіку, базовану на георгіївських кольорах.
В роки Другої світової війни цією символікою, як і нинішнім російським триколором, користувалися про німецькі організації – РОА, Комітет визволення народів Росії, Козачий стан. В новітні часи до георгіївської стрічки повернулися… 2005 року. З ініціативи уряду Російської Федерації її запропонували «використовувати не військовими особами для пропаганди перемоги Росії у 1945 р.». особливо наголошували на потребі використовувати цю символіку поза межами Росії, як символ Російської військової могутності, імперської слави й радянського минулого. Тому для кожного українця, особливо у світлі останніх подій у Криму та на Сході, «колорадська стрічка» обожнюється з російською агресією і символізує прагнення наших північних «братів» повернутися якщо не в світлі часи Російської імперії, то, принаймі, в часи СРСР.
Святий Георгій (в Україні св. Юрій, Юрій-змієборець) – християнський святий за легендою народився в Каппадокії в родині високопоставленого римського офіцера, прихильника християнства, страченого за віру. Під впливом матері став переконаним християнином. Зробив успішну військову кар’єру і став довіреною особою кесаря Діоклетіана (284-305). Коли імператор почав переслідувати християн, відкрито виступив на їх захист. Після відмови зректися своїх переконань був підданий жорстоким тортурам і страчений. Культ св. Георгія поширився IV ст. у Сирії, Єгипті, врешті дійшов до Риму. Англійський король Річард І проголосив його патроном Англії. Особливою пошаною цей святий користувався на Русі. Іменем Юрія звали й галицького короля Юрія І, сина Лева Даниловича. Культ св. Георга поширився також в Німеччині, Росії та багатьох інших країнах. Російський письменник М.Лєсков, описуючи звичаї українського села, зауважує: «великорусские дела подлежали заботам чудотворца Николая, как покровителя России, а дела южнорусские находили себе защиту и опору в попечениях особенно расположенного к малороссиянам святого Юрия, или по нынешнему произношению, св. Георгия (по-народному «Юрко»)».
Список використаної літератури Путро О. Катерина ІІ, Катерина ІІ Олексіївна та її політика стосовно України [Текст] / Олексій Путро // Енциклопедія історії України / НАН України; Ін-т Історії України; редкол: В. А. Смолій [та ін.]. – К., 2007. – С.132-134. Всеволодов И. За храбрость и верность [Текст] / Игорь Всеволодов // Беседы о фалеристике. Из истории наградных систем / Игорь Всеволодов; предисл Г. Кима. – М., 1990. – С.77-99. Щелоков А. А. Ордена русской военной славы [Текст] / А.А. Щелоков // Увлекательная геральдика: факты, легенды, открытия в мире гербов и наград / А.. А. Щелоков. – М., 2007. – С.209-234. – (Энциклопедия заядлого коллекционера). Georg [Text] // Lexikow der heraldik / Gert Oswold ; Ved Bibliographisches In-t Leipzig/ - Dresden, 1984. – S.153-154. Доманк А С. Знаки Великой Отечественной [Текст; изобразительный материал] / А.С. Доманк // Знаки военной доблести / А. С. Доманк; ред. И. А. Хоробрых. – 2-ге изд., перераб. и доп. – М., 1990. – С.31-55.
|
Today | 153 | |
Yesterday | 943 | |
This week | 6482 | |
Last week | 8503 | |
This month | 40047 | |
Last month | 35201 | |
All days | 4581786 |